Město Bohumín

31.10.
2009

Z Polska se nově dostanou řidiči přímo na starobohumínské náměstí

Starobohumínské náměstí Svobody se za pár týdnů po letech opět propojí se starým hraničním mostem, na který se vrátí i osobní automobily. Práce na znovunapojení mostu na náměstí právě finišují a zdejší radnici přijdou na více než 6 milionů korun. Ve spolupráci se sousedními Krzyzanowicemi v Polsku má však město možnost získat až 5 milionů korun z evropských fondů pro přeshraniční spolupráci. Automobily by po mostě mohly znovu jezdit už ve druhé polovině listopadu.

„Při propojení mostu s náměstím Svobody vznikla nově křižovatka ve tvaru písmene „T“. Hlavní ulicí teď bude nově Slezská ulice, která vede přímo z Polska přes most až na starobohumínské náměstí, vedlejší pak ulice Čs. armády. Komunikace dostala novou dlažbu, došlo k přeložkám kanalizace a vodovodu. Přibyl také nový chodník s kamennou mozaikou, veřejné osvětlení i semafor, který bude na mostě řídit dopravu,“ uvedla Jana Slívová z investičního odboru bohumínské radnice. Zároveň dodala, že v místech propojení pracovali také archeologové. Ti pomocí testovací sondy pátrali po nálezech z dob našich předků, protože se jedná o nejstarší městskou část Bohumína. Na nic podstatného však při svém hledání nenarazili.

Téměř 90 procent nákladů na znovunapojení původního hraničního mostu přes řeku Odru na náměstí ve Starém Bohumíně může Bohumínu pomoci uhradit dotace z operačního programu česko-polské přeshraniční spolupráce. Žádost města byla schválena jako náhradní projekt. „O získání dotace se bude rozhodovat až příští rok na jaře. Operační program totiž v průběhu roku prochází přerozdělením. Náklady na projekty ostatních žadatelů mohou klesnout a tudíž pak mohou zůstat peníze i na náš projekt. Stavbu proto financujeme ze svých zdrojů a pokud v programu zůstanou peníze, můžeme na propojení náměstí získat dotaci až v příštím roce. Kdybychom po přerozdělení financí dotaci získali, bylo by to pro město samozřejmě přínosem. Ušetřené peníze bychom použili na jiné investice,“ řekla Věra Vzatková ze stavebního odboru bohumínské radnice. Celkové náklady činí 6 milionů korun, dotace by mohla být až pět milionů korun. Rozpočtované náklady byly přitom přes 7 milionů, městu se však podařilo vysoutěžit realizaci této stavby na 5,4 milionu korun. Tuto částku pak na konečných 6 milionů navýšily náklady na průzkum archeologů, který muselo město zaplatit, a vypracování projektové dokumentace před samotným zahájením propojení náměstí s mostem.

Průjezd z náměstí na most byl minulosti uzavřen kvůli velké kamionové dopravě. Vybudování obchvatu kolem Starého Bohumína od polských hranic sice před 15 lety přineslo místním lidem úlevu od automobilové dopravy, ale z druhé strany se zbrzdil příhraniční rozvoj a turistický ruch. Po povodních v roce 1997 kvůli narušené statice zmizela z mostu kamionová doprava a po výstavbě a otevření nového hraničního mostu v roce 2007 nakonec i osobní automobily. Most teď přes dva roky slouží jen pro pěší a cyklisty. To by se teď mělo změnit.

„Polští turisté Bohumín minou, míří do Ostravy přes nový hraniční most a málokdo se do Bohumína z turistů vrátí. Proto jsme dlouhou dobu usilovali o to, aby na starý most směly osobní automobily. Propojení náměstí Svobody ve Starém Bohumíně na hraniční přechod je teď dalším krokem, jak přivést do této městské části zpět život a turistický ruch,“ vysvětlil starosta Bohumína Petr Vícha.

Ocelový most, který spojuje Bohumín na české a Chalupki na polské straně řeky Odry, byl původně tříobloukový a jeho stavba probíhala podle návrhu opavského krajského stavitelského úřadu. Základní kámen byl slavnostně položen 1. září 1898. 4. října 1899 byla stavba zhruba 150 metrů dlouhého a 6 metrů širokého mostu dokončena. Povodně v roce 1997 však hraniční most natolik poškodily, že omezily jeho nosnost a kamionová doprava na něj už nesměla.

Před čtyřmi lety však začal vznikat o několik set metrů dále nový hraniční most. Stavěla jej polská strana a s jeho otevřením otálela. Otevíral se natřikrát. I když byl hotov už v listopadu 2005, automobilům začal sloužit až v lednu 2007. Nový most mohou používat kromě pěších všechna dopravní vozidla a to i ta nákladní bez omezení hmotnosti. To v minulých letech nebylo kvůli narušené statice starého mostu a omezené nosnosti vůbec možné. Nový hraniční most do Polska je už pro kamiony přístupný a navazuje na novou dálnici D 47. Došlo i k omezení kamionové dopravy z Ostravy do Bohumína přes městské části Vrbice a Pudlov, vozidla nad 12 tun teď musejí využívat nově vybudovanou dálnici.

Lucie Balcarová
tisková mluvčí

Foto: František Krejzek


Počet zhlédnutí: 2 288

Zpět

    Městský úřad