Město Bohumín

20.11.
2009

Z hraničního mostu od pondělka autem přímo na náměstí

Po dlouhých patnácti letech se budou moci lidé dostat autem přímo ze starého hraničního mostu s Polskem na náměstí ve Starém Bohumíně. Bohumínská radnice do znovunapojení investovala přes 6 milionů korun. Starý most, který v posledních dvou letech sloužil jen pěším a cyklistům, se totiž v pondělí 23. listopadu slavnostně znovu otevře pro automobilovou dopravu. Přesně v 11 hodin se rozsvítí zelená na semaforu a na starý hraniční most poprvé vjede koňská bryčka se starostou Bohumína Petrem Víchou a starostou Krzyzanowic Leonardem Fulneczekm. Koňské spřežení bude následovat průvod hostů, kteří si historický okamžik nenechají ujít. Na polské straně pak nebude chybět krátký program a zápis do Pamětní knihy města Bohumína.

Je to pro nás důležitý okamžik. Polští turisté Bohumín minou, míří do Ostravy přes nový hraniční most a málokdo se do Bohumína z turistů vrátí. Proto jsme dlouhou dobu usilovali o to, aby na starý most směly osobní automobily. Propojení náměstí Svobody ve Starém Bohumíně na hraniční přechod je proto jedním z kroků, jak přivést do této městské části zpět život a turistický ruch. S blízkými Krzyzanowicemi máme velmi blízký vztah, stýkáme se formálně i neformálně a úzce spolupracujeme na společných projektech. Pravidelně se například setkáváme při tradičním sjezdu řeky Odry a na společné vodácké projekty na řece, která nás rozděluje a zároveň spojuje, jsme získali prostředky z Evropské unie. Na propojení mostu s náměstím máme možnost dodatečně získat také prostředky z evropských fondů pro přeshraniční spolupráci a to až 90 procent. Naše žádost byla schválena jako náhradní projekt, vysvětlil starosta Bohumína Petr Vícha.

„Při propojení mostu s náměstím Svobody vznikla nově křižovatka ve tvaru písmene „T“. Hlavní ulicí teď bude nově Slezská ulice, která vede přímo z Polska přes most až na starobohumínské náměstí, vedlejší pak ulice Čs. armády. Komunikace dostala novou dlažbu, došlo k přeložkám kanalizace a vodovodu. Přibyl také nový chodník s kamennou mozaikou, veřejné osvětlení i semafor, který bude na mostě řídit dopravu,“ uvedla Jana Slívová z investičního odboru bohumínské radnice. Zároveň dodala, že v místech propojení pracovali také archeologové. Ti pomocí testovací sondy pátrali po nálezech z dob našich předků, protože se jedná o nejstarší městskou část Bohumína. Na nic podstatného však při svém hledání nenarazili.

Celkové náklady na propojení mostu s náměstím jsou 6 milionů korun, dotace by mohla být až pět milionů korun. Rozpočtované náklady byly přitom přes 7 milionů, městu se však podařilo vysoutěžit realizaci této stavby na 5,4 milionu korun. Tuto částku pak na konečných 6 milionů navýšily náklady na průzkum archeologů, který muselo město zaplatit, a také vypracování projektové dokumentace před samotným zahájením propojení náměstí s mostem.

Průjezd z náměstí na most byl minulosti uzavřen kvůli velké kamionové dopravě. Vybudování obchvatu kolem Starého Bohumína od polských hranic sice před 15 lety přineslo místním lidem úlevu od automobilové dopravy, ale z druhé strany se zbrzdil příhraniční rozvoj a turistický ruch. Po povodních v roce 1997 kvůli narušené statice zmizela z mostu kamionová doprava a po výstavbě a otevření nového hraničního mostu v roce 2007 nakonec i osobní automobily. Most teď přes dva roky slouží jen pro pěší a cyklisty. To by se teď mělo změnit.

Ocelový most, který spojuje Bohumín na české a Chalupki na polské straně řeky Odry, byl původně tříobloukový a jeho stavba probíhala podle návrhu opavského krajského stavitelského úřadu. Základní kámen byl slavnostně položen 1. září 1898. 4. října 1899 byla stavba zhruba 150 metrů dlouhého a 6 metrů širokého mostu dokončena. Povodně v roce 1997 však hraniční most natolik poškodily, že omezily jeho nosnost a kamionová doprava na něj už nesměla.

Před čtyřmi lety však začal vznikat o několik set metrů dále nový hraniční most. Stavěla jej polská strana a s jeho otevřením otálela. Otevíral se natřikrát. I když byl hotov už v listopadu 2005, automobilům začal sloužit až v lednu 2007. Nový most mohou používat kromě pěších všechna dopravní vozidla a to i ta nákladní bez omezení hmotnosti. To v minulých letech nebylo kvůli narušené statice starého mostu a omezené nosnosti vůbec možné. Nový hraniční most do Polska je už pro kamiony přístupný a navazuje na novou dálnici D 47. Došlo i k omezení kamionové dopravy z Ostravy do Bohumína přes městské části Vrbice a Pudlov, vozidla nad 12 tun teď musejí využívat nově vybudovanou dálnici.

Lucie Balcarová
tisková mluvčí

Foto: Jiří Spáčil

 


Počet zhlédnutí: 2 227

Zpět

    Městský úřad