Město Bohumín

19.8.
2022

Sto dvacet let od první tramvaje si město připomíná virtuální stezkou

AUDIO
Jana Končítková, tisková mluvčí

BOHUMÍN - Řehot zapřaženého koně na náměstí ve Starém Bohumíně odstartoval v roce 1902 více než sedmdesátiletou tradici tramvajové dopravy na úzkorozchodných tratích ve městě i v celém ostravsko-karvinském regionu. Při příležitosti 120. výročí chystá Bohumín hned několik připomínek tohoto významného milníku. Aktuálně zveřejnil virtuální naučnou stezku bohumínské tramvaje, která je plná unikátních historických snímků.

Na webu města si tak můžete prohlédnout koňku, která poprvé vyjela 22. prosince 1902, střet tramvaje s Tatrou 805 v roce 1963 nebo likvidaci motorového vozu po ukončení tramvajové dopravy v roce 1973. Tyto a mnohé další unikátní snímky, plánky a mapky doplňují vysvětlující popisky.

Online průřez historií tramvajové dopravy v Bohumíně, zejména pak místní městské trati, mohl vzniknout jen s pomocí nadšenců a odborníků na tuto oblast. Ti městu poskytli fotografické i textové podklady. „Městská hromadná doprava je odmala mým koníčkem. Bohumínské tramvaje mě zvlášť začaly zajímat kolem roku 1970, kdy jsem se dozvěděl, že se chystá jejich rušení. Jezdil jsem je pak na Bohumínsko pozorovat a fotografovat,“ vysvětluje hlavní autor virtuální naučné stezky Jiří Boháček.

Celoživotní koníček promítl Jiří Boháček i do profesního života, když 39 let pracoval v dopravním stavitelství v kraji a od roku 2013 pak působil v Dopravním podniku Ostrava. S ním spolupracuje doposud, byť už je v důchodovém věku. Jeho zkušenosti, kontakty, bohatý archiv a ochota spolupracovat umožnily městu vytvořit stezku čítající celkem sedm zastavení na trase Starý Bohumín náměstí – Nový Bohumín nádraží – vozovna bývalých Slezských zemských drah. Vyrazit na ni můžete zde: https://www.mesto-bohumin.cz/cz/volny-cas/naucne-stezky/bohuminske-tramvaje/

Virtuální poctou tramvajím ale plány bohumínské radnice nekončí. Pracovní tým chystá v jednotlivých zastaveních vybudovat klasické informační tabule, ve Starém Bohumíně pak bude stát elektronický kiosek s podrobnějšími informacemi. A nejen on, jednou z dominant starobohumínského náměstí by se měla stát věrohodná replika parní tramvaje z roku 1903. „Bude sloužit jako venkovní expozice městského muzea, které je umístěno v domě Pod Zeleným dubem,“ vysvětlil místostarosta Bohumína Lumír Macura. Město v současnosti pracuje na dokumentaci pro výrobu repliky, souhlas památkářů již získalo.

Tramvaje jezdily v Bohumíně mezi lety 1902 až 1973 a stály na začátku i na konci tradice úzkorozchodných drah na Ostravsku a Karvinsku. Prošly postupným vývojem od koňského, přes parní až k elektrickému pohonu a Bohumíňáky vozily nejen po městě, ale i do okolí – a to ve směrech do Lutyně, Orlové, Karviné, Fryštátu, Hrušova a Ostravy. Definitivní konec úzkorozchodných tramvají nastal krátce po půlnoci 1. října 1973, kdy byl z Hrušova vypraven poslední spoj linky číslo 18. Důvodem zrušení úzkorozchodných tratí v regionu byla zastaralost vozového parku, problémy s poddolovaným územím, kolize s výstavbou nových silnic a železnic či malá cestovní rychlost.

Petr Wojnar 

Foto (2x): Archiv Jiřího Boháčka, Vizualizace repliky parní tramvaje: Městský úřad Bohumín 


Počet zhlédnutí: 1 755

Zpět

    Městský úřad