Radnice
Způsob odvodnění komunikace v rámci stavby na ul. Karla Otta
27.2.2025
Žádost č. 5/2025 ze dne 5.2.2025
Předmět žádosti: Způsob odvodnění komunikace v rámci stavby na ul. Karla Otta
Vyřízeno: 20.2.2025, žádost vyřídil písemně stavební odbor
Text odpovědi
Městský úřad Bohumín, stavební odbor, jako stavební úřad příslušný podle § 30 odst. 1 písm. f) a § 30 odst. 3 písm. a) zákona č. 283/2021 Sb., stavební zákon, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "stavební zákon"), obdržel dne 5. 2. 2024 Vaší žádost v souladu s příslušnými ustanoveními zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, o poskytnutí následujících specifických informací na následující dotazy.
V rámci stavby na ul. Karla Otta, parc. č. 922 k. ú. Starý Bohumín byla vybudována komunikace a připraveny pozemky ke stavbám rodinných domů. Jako vlastníky domů č. p. 409, 517, 518, 519, 520 by nás zajímalo:
Jakým způsobem je tato komunikace odvodněna, do čeho jsou svedené dešťové vody z této komunikace? Náš názor je, že pokud někdo buduje komunikaci, která je oproti pozemkům navýšena o cca 1 m, která sousedí s dalšími pozemky, tak tato komunikace měla být odvodněna nějakou drenáží podél těchto komunikací a měla by být tato drenáž zaústěna do nějakého kanalizačního potrubí. Tyto drenáže po stranách komunikace nejsou žádné. Na komunikaci jsou umístěny kanály na odtok srážkových vod, ale tyto kanály nemohou pojmout tolik srážkových vod, takže voda stéká z povrchu vozovky do okolního pozemku, tudíž dochází k zatápění okolních pozemků vč. našich pozemků.
Stavební úřad k tomu uvádí, že na ulici Karla Otta je po celé délce nově vybudované komunikaci drenáž o průměru DN 200, která je zaústěná do plastových revizních šachet („T kus“). Tato drenáž podél komunikace, která je příčně vyspádována jedním směrem k umístěné drenáží, je svedená do plastové revizní šachty mezi pozemky parc. č. 918/13, 927/4 v k. ú. Starý Bohumín a následně PVC potrubím DN 250 odvedená do potrubí DN 400 a poté do retenční nádrže situované v nejnižším místě lokality. Vzhledem k tomu, že je komunikace příčně vyspádovaná na opačnou stranu než ke stávajícím rodinným domům, nemůže v žádném případě docházet k zatápění jejich pozemků z této komunikace.
Tato komunikace byla povolena součástí stavebního povolení na stavbu „Příprava území - lokalita Petra Cingra ve Starém Bohumíně – SO 02 Komunikace“ ze dne 4. 10. 2019 pod sp. zn. MUBO/26824/2019/STAV/La, č. j. MUBO/34858/2019, které bylo z důvodu velkého počtu účastníků řízení doručováno veřejnou vyhláškou prostřednictvím úřední desky. Námitky účastníků řízení nebyly stavebnímu úřadu doručeny. Kolaudační souhlas byl následně vydán dne 10. 3. 2023 pod sp. zn. MUBO/10369/2023/STAV/La, č. j. MUBO/13922/2023.
Těmto správním řízení předcházelo řízení územní na stavbu "Příprava území - lokalita Petra Cingra v Starém Bohumíně" pod sp. zn. MUBO/20706/2017/STAV/La, č. j. MUBO/08024/2018 ze dne 21. 2. 2018 vedeno taktéž veřejnou vyhláškou, ve kterém nebyly námitky ze stran účasnítků řízení podány.
Situace stavby, kde je popsáno Odvodnění „D3“ DN250 (plnostěnné potrubí), Drenáž „D3“ DN200 (perforované potrubí).
Za pozemky parc. č. 917/1 – 917/4 v k. ú. Starý Bohumín je pak zrealizováno další odvodnění, které se provedlo v rámci stavby.
Dále by nás zajímalo, jakým způsobem byl řešen návoz zeminy na prodané pozemky a jakým způsobem jsou tyto navýšení pozemků řešeny v projektových dokumentacích povolovány a kolaudovány. Dle stavebního zákona terénní úpravy nevyžadují dle § 214 odst. 1 písm. a) a e). Tyto pozemky tyto body nesplňují už tím, jaké tam bylo kdysi navezeno podloží. Udělal někdo vůbec posudek, jestli všechny tyto pozemky jsou schopny vsakovat tolik srážkových vod? A řeší vlastníci prodaných pozemků v projektových dokumentacích, jak to bude po výstavbě rodinných domů a navýšení těchto pozemků, kam budou srážkové vody z pozemku odcházet a jestli je tento pozemek schopný pojmout tyto srážkové vody?
Dle sdělení majetkové odboru městského úřadu Bohumín materiál na návoz poskytlo Město Bohumín na základě individuální poptávky jednotlivých vlastníků pozemků. Terénní úpravy (rozprostření zeminy) si řešili majitelé ve vlastní režii. V podmínkách kupních smluv (základní parametry zástavby) je uvedeno, že odvádění dešťových vod bude z rodinných domů řešeno akumulací v domovních retenčních nádržích s přepady do dešťové kanalizace a rodinné domy budou napojeny na vybudovanou dešťovou kanalizaci. Tímto je zaručeno, že srážkové vody z rodinných domů budou odváděny veřejnou dešťovou kanalizací do retenční nádrže umístěné v Ottově parku.
Město Bohumín si nechalo před výše uvedeným územním řízení jako jeden z jeho podkladů zpracovat hydrogeologický posudek společností G-Consult s.r.o. Z důvodu nevhodných geologických poměrů pro vsakování dešťových vod uvedených v závěru tohoto posudku, realizovalo město Bohumín v lokalitě kanalizaci dešťovou.
Stavební úřad dále k tomuto bodu uvádí, že domy povolené dle stavebního zákona č. 183/2006 Sb., zákon o územním plánování a stavebním řádu, ve znění pozdějších předpisů, respektovaly pravidla v něm stanovené, tj. i povolení terénních úprav a odvádění dešťových vod z pozemků stavebníků. Projektové dokumentace jednotlivých rodinných domů obsahovaly zakreslení terénních úprav, retenčních nádrží, drenáží, a následné odvádění dešťových vod do nové dešťové kanalizace v majetku města Bohumín.
Ustanovení § 80 odst. 3 písm. e) výše uvedeného stavebního zákona uvádí, že rozhodnutí o změně využití území ani územní souhlas nevyžadují úpravy pozemků, které mají vliv na schopnost vsakování vody, provedené na pozemku rodinného domu nebo na pozemku stavby pro rodinnou rekreaci, které souvisí nebo podmiňují bydlení nebo rodinnou rekreaci, neslouží ke skladování hořlavých látek nebo výbušnin, není v rozporu s územně plánovací dokumentací, a plocha části pozemku schopného vsakovat dešťové vody po jejich provedení bude nejméně 50 % z celkové plochy pozemku rodinného domu nebo stavby pro rodinnou rekreaci.
Obdobné znění je uvedeno v novém stavebním zákoně č. 283/2021 Sb., stavení zákon, ve znění pozdějších předpisů ustanovení § 214 odst. 1 písm. e) povolení změny využití území nevyžadují úprava pozemku, která má vliv na schopnost vsakování vody, provedená na pozemku stavby pro bydlení nebo rodinnou rekreaci, která souvisí nebo podmiňuje bydlení nebo rodinnou rekreaci, neslouží ke skladování hořlavých látek nebo výbušnin, není v rozporu s územně plánovací dokumentací a plocha části pozemku schopného vsakovat dešťové vody po jejím provedení bude nejméně 50 % z celkové plochy pozemku stavby pro bydlení nebo rodinnou rekreaci.
Jelikož pozemek parc. č. 927/4 byl navýšen do úrovně cesty, vč. pozemku parc. č. 940/29, který je ve vlastnictví města Bohumín (tento pozemek určitě neměl být navýšen do výše cesty, měl být vybudován jen sjezd zanechán zelený pás pod úrovní cesty, tak jak bylo navrženo – tím pádem jsou všechny srážkové vody svedeny na jednu stranu, tj. na naše pozemky). Žádné odvodnění těchto pozemků nejde vidět, tak soudíme, že tyto dešťové vody se z části budou vsakovat do pozemku, ale také stékat na cestu a dále k nám na pozemky, které jsou pod úrovní.
Pokud stavebník provede stavbu rodinného domu v rozporu s vydaným povolením, bude toto řešit stavební úřad dle stavebního zákona (uvádíte navýšení pozemků parc. č. 918/10, 927/4, 940/29).
Povolení pro výstavbu rodinného domu pro pozemek parc. č. 918/10 bylo vydáno dne 3. 10. 2024 pod sp. zn. MUBO/31762/2024/STAV/Vo, č. j. MUBO/41875/2024.
Povolení pro výstavbu rodinného domu pro pozemek parc. č. 918/10 bylo vydáno dne 12. 4. 2023 pod sp. zn. MUBO/11127/2023/STAV/Lac a č.j. MUBO/19298/2023 ze dne 12.4.2023, dům byl následně zkolaudován dne 14. 1. 2025 pod sp. zn. MUBO/31762/2024/STAV/Vo, č. j. MUBO/41875/2024 aniž by došlo k porušení stavebního zákona.
Máme obavy, že po povodni, která byla v září 2024, si vlastníci prodaných pozemků budou navyšovat stavby a pozemky ještě do vyšší úrovně. Kdybychom věděli, že Město tohle dovolí, tak jsme to mohli také kdysi udělat, ale stavební rovina celé této ulice byla, tak jak byla. Nikdy jsme k tomu neměli důvod, abychom začali zatápět okolní pozemky a škodit všem sousedům, což se právě teď děje ze strany Města a nových vlastníků.
Další problém vznikl, když se navýšila cesta, je ten, že jsme ztratili úplné soukromí. Při stavby jsme v zadní části zahrady zvolili betonový plot, ať máme soukromí, ale když se navýšila cesta, tak nám jde do zahrady vidět i přes tento plot. Navýšení betonového plotu není nic jednoduchého a finance na výměnu nového plotu nemáme. Jak se bude řešit toto?
Povodně, které v uplynulém roce zasáhly město Bohumín a náš kraj byly extrémní a pravděpodobně překonaly hranici stoleté vody, což vyhodnocuje Povodí Odry s. p. ve spolupráci s Českým hydrometeorologickým ústavem. Po této neblahé zkušenosti všech našich občanů je pochopitelné, že máte velké obavy. Stavba komunikace byla nicméně řádně naprojektována, projednána ve správních řízení a zkolaudována po doložení všech zákonných požadavků.
Ve věci ztráty soukromí a požadavku na navýšení betonového oplocení a potřebných financí Vám stavební úřad sděluje, že toto mělo být řešeno prostřednictvím námitek v daných řízeních, jejichž jste byli účastníky, nikoliv cca. dva roky od realizace komunikace. Upozorňuji, že dle nového stavebního zákona oplocení, které je větší než 2 m, vyžaduje povolení záměru, jelikož se jedná o jednoduchou stavbu dle přílohy č. 2 stavebního zákona.