Radnice
Výrobní hala na výrobu instantních nudlí v Rychvaldě
3.4.2023
Žádost č. 10/2023 ze dne 20.3.2023
Předmět žádosti: výrobní hala na výrobu instantních nudlí v Rychvaldě
Vyřízeno: 3.4.2023, žádost vyřídil písemně interní audit
Text odpovědi
Město Bohumín obdrželo dne 20.3.2023 Vaši žádost podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále také „informační zákon“), v následujícím znění.
Město Bohumín, jako obec s rozšířenou působností, v rámci územní státní správy vykonává Stavební úřad i pro město Rychvald.
V rámci své agendy posoudil a schválil výstavbu, následně kolaudaci výrobní haly na výrobu instantních nudlí společnosti ALTIN JM GROUP, s.r.o. – hala je postavena na ul. Myslivecké v Rychvaldu.
Se spuštěním výroby se projevily záležitosti, které narušují kvalitu bydlení lidem v přilehlých oblastech, zvýšily se prachové, hlukové imise a emise, zvýšila se doprava na přilehlých cestách atd.
S ohledem na výše jmenované záležitosti se na Vás obracíme dle zákona č. 106/1999 Sb., „Zákon o svobodném přístupu k informacím“ a žádáme o odpovědi na dotazy:
- Jsou komíny umístěné v prostorách výrobny v souladu se stavební dokumentací?
Dle vyjádření zástupce společnosti ALTIN JM GROUP, s.r.o. - na schůzi 20. února 2023 řekl přítomným, že hala má mít 6 m vysoké komíny a on je nechá tedy do této výšky upravit.
- Byly při kolaudaci objektu výrobny instantních nudlí zjištěny vady a nedodělky? Pokud ano, jaké a byl stanoven termín k jejich odstranění?
- Bylo ve schvalovacím procesu (stavební povolení, kolaudace atd.) zjišťováno, jak bude provoz výrobny nudlí zatěžovat své okolí (zápach, prach, světlo, hluk, dopravní obslužnost)?
- Je stavba výrobny nudlí v souladu s územním plánem Města Rychvaldu? Dle schváleného územního plánu Města Rychvaldu z června 2014 je území (parc. č. 6613) vyhrazeno pro lehký průmysl, do kterého však potravinářský průmysl ani tato výrobní hala nespadá. Navíc je v územním plánu uvedeno, že se od stavby a zařízení sériové hromadné výroby nepředpokládají negativní vlivy z provozované činnosti za hranici ploch, což ALTIN JM GROUP, s.r.o. nesplňuje.
- Jsou ve stavebním povolení nebo v kolaudačním rozhodnutí podmínky provozu výrobny nudlí? S ohledem na to, že provoz výrobny nudlí zatěžuje své okolí zvýšeným prachem, zápachem, hlukem, světelným smogem a zvýšenou dopravou, zajímají nás podmínky, za kterých lze takový provoz realizovat.
Vzhledem ke skutečnosti, že společnost ALTIN JM GROUP, s.r.o. postavila výrobnu instantních nudlí na ul. Myslivecké v Rychvaldu, která obtěžuje místní spoluobčany, žádáme dle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím o zaslání rozhodnutí stavebního úřadu o povolení stavby této výrobny a také kolaudační rozhodnutí.
Jelikož požadujete ve vymezené části (v bodech 1, 2, 3 a 5) informace, jež nespadají do působnosti města Bohumín, žádost sp. zn. MUBO/16091/2023 se v bodech 1, 2, 3 a 5 podle § 14 odst. 5 písm. c) informačního zákona odkládá.
Dle ust. § 2 odst. 1 informačního zákona jsou povinné subjekty povinny poskytovat informace vztahující se k jejich působnosti. Problematika uvedená v bodech 1, 2, 3 a 5 se vztahuje do působnosti Stavebního úřadu v Rychvaldu.
Poučení: Pokud s uvedeným způsobem vyřízení žádosti nesouhlasíte, můžete na postup města Bohumín podat stížnost dle § 16a informačního zákona, a to u města Bohumín do 30 dnů ode dne doručení tohoto sdělení. O stížnosti bude rozhodovat Krajský úřad Moravskoslezského kraje.
Poskytnutí informace k bodu 4 žádosti podle § 14 odst. 5 písm. d) informačního zákona
Povinný subjekt poskytuje požadované informace, s výjimkou informací, které odložil pro nedostatek působnosti výše uvedeným sdělením následovně.
Úřad územního plánování vydal k výše uvedenému záměru závazné stanovisko č.j. MUBO/19513/03/2018/RAI/Tř ze dne 31.5.2018, ve kterém se konstatuje, že navrhovaná stavba „Výrobní hala na výrobu instantních těstovin v Rychvaldu“ je plánována v ploše s funkčním využitím VL - plochy výroby a skladování - lehký průmysl.
Dle Územního plánu Rychvaldu hlavním využitím dané plochy jsou "stavby a zařízení sériové, hromadné výroby, u nichž se nepředpokládají negativní vlivy z provozované činnosti za hranici ploch" a příkladný výčet staveb uvedených v závorce není taxativním, tedy konečným výčtem druhů výroby, který lze v ploše VL realizovat. Předmětný záměr splňuje svým charakterem hlavní využití dané plochy a je v souladu s územním plánem města Rychvald. Vyhodnocení, zda negativní vlivy z provozované činnosti nezasahují za hranici ploch, lze prokázat v rámci povolování stavby před stavebním úřadem (v daném případě se jedná o Stavební úřad v Rychvaldu) např. na základě stanoviska Krajského úřadu z hlediska dopadů na životní prostředí či Krajské hygienické stanice. Co se týče dodržování hygienických norem, zde není územní plán v postavení, aby mohl případné kontroly provádět.
Na okraj lze uvést, že závazné stanovisko bylo podkladem pro vydání společného povolení, které vydal Stavební úřad v Rychvaldu pod zn. MěÚ-R/St.2821/2018-Ond. ze dne 13.1.2020, a v rámci tohoto povolení nebylo závazné stanovisko úřadu územního plánování rozporováno.