Město Bohumín

3.2.
2023

Příprava pro stavbu protipovodňové hráze v Pudlově

Žádost č. 3/2023 ze dne 22.1.2023 

Předmět žádosti:  Příprava pro stavbu protipovodňové hráze v Pudlově
Vyřízeno:  3.2.2023, žádost vyřídil písemně odbor životního prostředí a služeb

 

Text odpovědi 

Městský úřad Bohumín  obdržel dne 22.1.2023   Vaši žádost podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších  předpisů.

Podle § 14 odst. 5 písm. d)  zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů Městský úřad Bohumín vyhovuje Vaší žádosti   a sděluje níže uvedené informace:

 

Otázka 1:

Řádně a přesně informovat občany, kteří zde žijí a bydlí, jaké činnosti přesně budou v nadcházejícím období probíhat, jaké již probíhají, kdy budou ukončeny a jakým způsobem budou nadále omezovat kvalitu bydlení v této lokalitě (např. bagrování od do, průjezd těžkou technikou a kamiony v obytné zóně od do včetně časů, znečištěná silnice pro období do, kácení dřevin od do atd.)? Vše uvedené se již děje a zajímá mne, kdy toto skončí.

Je opravdu nepříjemné, když se v rámci denních procházek se psem po okolí setkávám neustále s novými a novými překážkami a omezeními, na které jste nikoho nepřipravili a ani jste si nedali práci lidem vysvětlit, co znamená pojem „přípravné práce“ spojené se zahájením stavby protipovodňové hráze.

Opravdu si myslíte, že je to vyřešeno jednou tiskovou zprávou na webu, která navíc obsahovala pouze informaci o „kácení stromů“?

 

Odpověď:

Informace o přípravě, realizaci a zahájení stavby protipovodňových hrází probíhaly průběžně, město tyto informace poskytovalo prostřednictvím bohumínského městského časopisu OKO, městského televizního informačního kanálu TIK a na schůzích s občany v městských částech našeho města.

Investorem a realizátorem stavby protipovodňových opatření v m.č. Pudlov je státní podnik Povodí Odry, který dne 22.10.2022 vydal tiskovou zprávu k zahájení výstavby ochranné hráze na řece Odře a Orlovské Stružce v Bohumíně, která je v plném znění zveřejněna na stránkách www.pod.cz. V tiskové zprávě jsou uvedeny bližší informace o stavbě - rozdělení do etap, technické údaje, termín realizace i způsob financování.

V tiskové zprávě je uvedeno rozdělení stavby do dílčích etap:

V první etapě bude rekonstruován most na ulici Vrbická a most do štěrkovny. Dopravní spojení bude řešeno objízdnými trasami označenými přechodným dopravním značením. Dále bude provedena protipovodňová zeď podél  Stružky ve Vrbici nad Odrou a ochranná hráz po most do štěrkovny.

Ve druhé etapě bude pokračovat stavba odsazené hráze podél Odry po křížení s ulicí Rolnická v blízkosti Antošovické lávky.

Ve třetí etapě se provede závěrečný úsek protipovodňové hráze, který je zavázán do tělesa železničního náspu trati Bohumín - Chalupki.

Toto rozdělení stále platí. V současné době probíhá realizace první etapy, která by měla být ukončena na podzim roku 2023. Zároveň zhotovitel stavby provádí kroky vedoucí k přípravě území následných etap. Jedná se o provedení přeložek sítí technické infrastruktury a provedení podzemní těsnící stěny, která bude realizována v úsecích s vysokou propustností podloží hráze.
Předpoklad dokončení druhé etapy stavby je podzim roku 2024.

Předpokládané dokončení vodního díla je plánováno na podzim roku 2025.

Nyní je dokončeno kácení dřevin pro celý rozsah stavby. Jakmile nastanou vhodné klimatické podmínky, budou zahájeny stavební práce na jednotlivých objektech první etapy stavby (viz. výše).

 

Výstavba protipovodňových hrází je stavbou realizovanou ve veřejném zájmu, za účelem ochrany života, zdraví a majetku občanů města.

Po provedení technických opatření v rámci stavby bude ochrana zastavěné části zájmového území před zaplavením při povodni do výše průtoku 1 555 m3/s, což nyní odpovídá stoletému ovlivněnému průtoku v řece Odře s bezpečnostním převýšením 0,5 m. Zároveň budou vyřešeny i odtokové poměry v ochráněném území, tj. neškodné odvedení vnitřních vod v území za ochrannými hrázemi v době běžných průtoků i za povodně.

 

Otázka 2:

Dále se ptám, zda můžete veřejně prezentovat dokumentaci (či případně odkaz k ní) k probíhající stavbě protipovodňových opatření, která jasně potvrzuje souhlasné stanovisko nadřízených správních orgánů správy ochrany životního prostředí, že je možné plošně pokácet plochy lesů, které se nacházejí v ptačí oblasti Natura 2000 a to BEZ NEGATIVNÍHO DOPADU NA STÁVAJÍCÍ BIOTOPY? Protože to, co vidím nyní za humny je něco nepředstavitelného, o čem se všechny realizující strany včetně Vás, zapomněly zmínit!

Jak je možné, že v chráněném území ptačí oblasti, která je především tady od toho, aby byla podporou pro existenci, život a reprodukci ptačích druhů, se plošně vykácí plochy lesů, jež tvořily i staré vzrostlé stromy, které jsou ideálním prostředím pro hnízdění? Jak je možné schválit likvidaci krajiny v takovém rozsahu, aniž byste neinformovali veřejnost a občany žijící v dané lokalitě o zásadní změně krajiny, ve které žijí, o negativních dopadech s tím spojených – kupříkladu nyní je hluk z dálnice D1 mnohem větší, nebo za větrného počasí nejsou již lokality s našimi nemovitostmi nijak chráněny proti poryvům větru, protože tuto ochranu zajišťovaly zlikvidované lesy? Jak takováto likvidace stromů ve velkém rozsahu negativně ovlivňuje ostatní živočichy? Máte toto zdokumentováno, ošetřeno náležitými posudky, souhlasy? Nevěřím tomu, že se takovéto práce obešly bez likvidace živočichů (co třeba hibernující ježci?), ovšem toto je to nejmenší, co by státní správu trápilo, jak víme ze zkušeností.

 

Odpověď:

Pro danou stavbu byla vydána všechna příslušná povolení, popř. opatření, která byla podložena požadovanými stanovisky dotčených orgánů a byla projednána s účastníky řízení.

Bylo vydáno:

Územní rozhodnutí pro stavbu „Ochranná hráz na Odře a Orlovské Stružce, Bohumín – Pudlov, stavba č. 5047“ vydáno Městským úřadem Bohumín, odborem stavebním pod spis. zn.: MUBO/46041/2015/STAV/LA dne 02.03.2017, které nabylo právní moci dne 13.04.2017.

Stavební povolení pro danou stavbu vydal  MěÚ Bohumín, příslušný vodoprávní úřad pod spis. zn.: MUBO/39588/2019/04/ŽPS/Cr, které nabylo právní moci dne 21.01.2021. V rámci stavebního povolení jsou uvedeny podmínky realizace stavby, např. bod 13 - Zásahy, při kterých bude zásadně dotčeno stávající přírodní prostředí (zásahy do dřevinných porostů a půdního krytu) je nutno provádět mimo období reprodukce většiny živočišných druhů, tj. v období od září do března, dále bod 14 - V případě potvrzení hnízdního výskytu morčáka velkého v lokalitě nebudou v hnízdním období (březen – květen) prováděny žádné stavební práce v okolí do 100 metrů od jeho hnízdiště. V prostoru hnízdiště budou ponechány staré vrby, jež jsou hnízdním biotopem druhu, atd.

Ke stavbě byla doložena kladná závazná stanoviska dotčených orgánů státní správy.                          Z koordinovaného závazného stanoviska Krajského úřadu Moravskoslezského kraje vyplynulo, že stavba se nachází mimo zvláště chráněná území a jejich ochranná pásma. Vliv záměru na příznivý stav předmětu ochrany nebo celistvost evropsky významných lokalit nebo ptačích oblastí byl vyloučen. Rozhodnutím Krajského úřadu Moravskoslezského kraje č. j. MSK 166978/2012 ze dne 25.01.2013 byla za účelem realizace stavby povolena výjimka dle ustanovení § 56 odst. 1 a odst. 2 písm. b) a c) zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, v platném znění, ze základních podmínek ochrany zvláště chráněných živočichů uvedených v § 50 odst. 1 a odst. 2 tohoto zákona.

V roce 2013 proběhl proces EIA – Posouzení vlivů na životní prostředí a v roce 2016 proběhla aktualizace biologického hodnocení, podmínky byly přejaty do stavebního povolení.

Samotný rozsah kácení je určen technickými normami a podmínkami stavby valu, je součástí projektové dokumentace pro povolení stavby a je pouze v kompetenci investora a realizátora akce, tj. státního podniku Povodí Odry, vyjadřovat se k rozsahu kácení.

Z hlediska ochrany přírody lze obecně říci, že i přes velký rozsah se jednalo o kácení celkem průměrných až podprůměrných porostů dřevin. Celá akce byla kontrolována biologickým dozorem a podle toho se i určovala ekologická újma a následné kompenzační opatření v podobě náhradní výsadby.

U probíhající stavby jsou ze strany vodoprávního úřadu prováděny pravidelné kontrolní prohlídky, během kterých je sledován průběh stavby, zda jsou dodržovány podmínky v povolení uvedené.

Město Bohumín bude průběžně informovat občany města o stavu prováděných protipovodňových hrází prostřednictvím tiskových zpráv.

Dle § 168 odst. 2 zákona č. 183/2006 Sb. (stavební zákon) nemůžeme veřejně prezentovat bez souhlasu vlastníka projektovou dokumentaci, která není naším vlastnictvím, pokud bude zájem z vaší strany, můžeme vám umožnit nahlédnout do projektové dokumentace.

 

Otázka 3:

S tím další spojený dotaz a to, jak je zajištěna revitalizace daného území do budoucna a v jakém rozsahu nadále bude probíhat další likvidace dřevin v dané lokalitě?

Hodlá státní správa (Povodí Odry, Vy jakožto dotčený státní orgán, APOK či Ministerstvo ŽP) nějakým způsobem řešit novou výsadbu stromů v našem okolí? Lidé tady bydlí roky, desítky let, přírodu někteří vnímají jako nutnou součást oddechu, životního stylu a věřte nebo ne – někteří si zde domov vybrali a pořídili právě kvůli přírodě, kterou jste dovolili úspěšně zlikvidovat.

Takže co bude dál? Kolik stromů v našem okolí vůbec zůstane? Bude tady ještě možnost vůbec vidět ohrožené druhy ptáků jako motáka, datla černého, ledňáčka? Nebo jste obětovali vše jen na úkor stavby, jejíž ziskovost jde především na prezentaci toho, jak jste „skvělí, dobří a jak myslíte na lidi“ a jejíž negativní dopad je něco, co jste zapomněli jen tak na okraj lidem říct?

Odpověď:

V rámci záměru „Ochranná hráz na Odře a Orlovské stružce, Bohumín – Pudlov, stavba č. 5047“, bylo   MěÚ Bohumín, odborem ŽPaS  vydáno  rozhodnutí o povolení ke kácení dřevin a souhlasné závazné stanovisko s pokácením, které zahrnovalo  kácení celkem 470 stromů nad 80 cm v obvodu a 15 457 m² zapojených porostů keřů a stromů (pod 80 cm). Zároveň byla stavebníkovi uložena  náhradní výsadba v množství 641 stromů a součástí náhrady ekologické újmy bude provedena výstavba dočasných oplocenek proti okusu zvěří v lokalitě k.ú. Pudlov a v k.ú. Skřečoň.

Termín výsadby stromů je některý vhodný agrotechnický podzimní nebo jarní termín pro výsadbu následující pokácení, nejpozději do 1 roku od dokončení stavby, popř. do 2 let od provedení kácení dřevin.

Žadateli je uložena následná péče o dřeviny po dobu minimálně 5 let spočívající v opakované zálivce podle potřeby vegetačního období, odplevelování a dosadbě v případě neujatí nebo nedostatečně vitálních rostlin.

Dále byla žadateli ke kompenzaci ekologické újmy vzniklé pokácením dřevin uložena kompenzační opatření a to arboristické ošetření stávajících 79 ks dřevin (v rámci projektu určených k ponechání).

Náhradní výsadba je tvořena z dlouhověkých a perspektivních dřevin, která by měla částečně nahradit tuto ekologickou újmu.

Podle biologického hodnocení, část (cca 1/5) odtěžených stromů by měla být ponechána samovolnému rozpadu na místě. Na místech, kde dojde k rozsáhlejšímu narušení vegetačního krytu je vhodné část ploch ponechat spontánní sukcesi a zbytek zatravnit, osadit... dle charakteru okolního biotopu.

Jelikož šlo ve většině případů o kácení stromů malých dimenzí, tak dopad na ptactvo žijící v dutinách stromů a celkově pro chráněné druhy živočichů je minimální. Stejně tak pro druhy, pro které je vyhlášena Ptačí oblast (ledňáček říční, bukáček malý a slavík modráček), jelikož jsou to druhy vázané na vysoké břehy a rozsáhlé rákosiny. Stromy ke kácení byly kontrolovány za účasti biologického dozoru.


Počet zhlédnutí: 809

Zpět

Radnice

    Městský úřad