Město Bohumín

15.1.
2013

Volba prezidenta České republiky

Volba prezidenta České republiky

Přímá volba prezidenta České republiky se koná ve dnech 11. a 12. ledna 2013; případné II. kolo volby ve dnech 25. a 26 ledna 2013. Volba prezidenta na území České republiky bude probíhat ve stálých volebních okrscích, a to v pátek v době od 14,00 do 22,00 hodin a v sobotu v době od 8,00 do 14,00 hodin.

Oznámení o době a místě konání volby prezidenta bude zveřejněno na úřední desce městského úřadu a dále způsobem v místě obvyklým (městské vývěsky) 15 dnů přede dnem volby, tj. 27. prosince 2012. Pokud se bude konat II. kolo volby, toto oznámení bude zveřejněno po vyhlášení výsledku I. Kola volby.

Oprávněným voličem je občan České republiky, který alespoň v druhý den volby prezidenta dosáhl věku 18 let. Ve druhém kole volby prezidenta může volit i občan, který alespoň v druhý den konání druhého kola dosáhl věku 18 let. Překážkou výkonu volebního práva jsou zákonem stanovené omezení osobní svobody z důvodu ochrany zdraví lidí, nebo zbavení způsobilosti k právním úkonům.

Hlasovací lístky budou doručeny voličům nejpozději 3 dny přede dnem volby prezidenta. V případě konání II. kola volby, obdrží voliči hlasovací lístky až ve volební místnosti.

 

Zásady a způsob hlasování

Volič hlasuje osobně, zastoupení není možné. Před hlasováním volič prokáže svou totožnost a státní občanství České republiky platným cestovním, diplomatickým nebo služebním pasem ČR anebo cestovním průkazem nebo platným občanským průkazem  (platí i v případě hlasování na voličský průkaz). Neprokáže-li volič svou totožnost, nebude mu hlasování umožněno. Volič hlasuje tak, že do úřední obálky vloží 1 hlasovací lístek, který dále nijak neupravuje.

Při pobytu ve zdravotnickém zařízení, v zařízení sociálních služeb, školském zařízení pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy nebo ve školském zařízení pro preventivně výchovnou péči nebo v jiném obdobném zařízení může volič za splnění zákonem stanovených podmínek uplatnit své volební právo.

V případě dlouhodobého pobytu v nemocnici nebo obdobném zařízení, kdy volič předpokládá, že se v tomto zařízení bude nacházet i v době volby prezidenta ČR, může toto zařízení požádat o zápis do zvláštního seznamu voličů. V tomto případě bude hlasovat do přenosné hlasovací schránky, se kterou se za ním dostaví členové okrskové volební komise ustanovené v územním obvodu příslušného zařízení. Údaje o voličích, kteří potvrdí zájem takto hlasovat, předá osoba stojící v čele tohoto zařízení městskému úřadu nejpozději 4 dny před počátkem hlasování, tj. do 7. ledna 2013 do 14,00 hod., v případě II. kola volby 21. ledna 2013.

V případě krátkodobého pobytu nebo v případě, že volič neví, kde se bude ve dny volby nacházet, je nejvhodnější vyřídit si voličský průkaz, na který volič může hlasovat v jakémkoliv volebním okrsku na území ČR.    

Dojde-li k hospitalizaci voliče v zařízení mimo území volebního okrsku, kde má volič trvalý pobyt, po uzavření stálého seznamu voličů, tj. od dne 9. ledna 2013, v případě II. kola volby 21. ledna 2013, do 16,00 hod., je tato skutečnost považována za faktickou překážku ve výkonu volebního práva.  

Volič může požádat ze závažných, zejména zdravotních nebo rodinných, důvodu městský úřad a ve dnech voleb okrskovou volební komisi o to, aby mohl hlasovat mimo volební místnost, a to pouze v územním obvodu volebního okrsku, pro který byla okrsková volební komise zřízena. Zájem o hlasování do přenosné hlasovací schránky možno nahlásit na infocentru městského úřadu osobně  (přízemí, budova A radnice) nebo telefonicky – 596 092 110, 596 092 111.

 

Žádost o vydání voličského průkazu pro volbu prezidenta ČR

  • viz níže - dokumenty

 

Voličský průkaz při volbě prezidenta ČR

Volič, který se nebude v době volby prezidenta ČR (I., II. kolo) zdržovat ve volebním okrsku v místě svého trvalého pobytu, může hlasovat za podmínek stanovených zákonem na voličský průkaz v jakémkoliv stálém volebním okrsku na území ČR nebo v jakémkoliv zvláštním volebním okrsku v zahraničí, tj. na zastupitelském úřadě nebo konzulárním úřadě ČR.  

Žádost o vydání voličského průkazu lze podat:

  •  v listinné podobě opatřené úředně ověřeným podpisem voliče (ověření podpisu je osvobozeno od správního poplatku),
  • v elektronické podobě podepsané uznávaným elektronickým podpisem voliče,
  • v elektronické podobě zaslané prostřednictvím datové schránky.

Ve výše uvedených případech musí být žádost příslušnému obecnímu úřadu (podle trvalého pobytu) doručena nejpozději 7 dnů přede dnem volby prezidenta, tj. do 4 ledna 2013.

  • osobně bez písemné žádosti; o vydání lze požádat do okamžiku uzavření stálého seznamu, tj. do 9. ledna 2013 do 16,00 hodin.

O voličský průkaz lze požádat obecní úřad od 3. října 2012. Voličský průkaz vydá obecní úřad voliči  nejdříve 15 dnů přede dnem volby, tj. 27. prosince 2012. Předá jej voliči nebo osobě s ověřenou plnou mocí, anebo jej voliči zašle na jím uvedenou adresu.

V případě, že volič výslovně nepožádá o voličský průkaz jen na některé kolo volby, obecní úřad vydá voličský průkaz pro obě kola volby.

O vydání voličského průkazu lze za stejných podmínek požádat také v době mezi I. a II. kolem volby. V této době může obecní úřad vydávat voličský průkaz nejpozději do 2 dnů před prvním dnem hlasování ve II. kole volby, tj. do 23. ledna 2013 do 16,00 hodin.

Při ztrátě nebo odcizení voličského průkazu nelze vydat duplikát.

 

Delegování členů do okrskových volebních komisí

Delegovat nejpozději 30 dnů přede dnem volby prezidenta jednoho člena a jednoho náhradníka do okrskové volební komise může občan, který je oprávněn navrhnout kandidáta na funkci prezidenta republiky a jím podaná kandidátní listina byla zaregistrována, politická strana, politické hnutí nebo koalice, která má zastoupení v Poslanecké sněmovně nebo Senátu, anebo politická strana, politické hnutí nebo koalice, která nemá zastoupení v Parlamentu České republiky a v posledních volbách získala alespoň jeden mandát v územně příslušném zastupitelstvu kraje.

Seznam členů a náhradníků lze zaslat nebo osobně doručit starostovi, a to:

  • v listinné podobě
  • v elektronické podobě podepsané uznávaným elektronickým podpisem
  • prostřednictvím datové schránky.

Seznam musí obsahovat jméno a příjmení, datum narození a adresu místa trvalého pobytu, popřípadě adresu pro doručování nebo elektronickou adresu člena, popřípadě náhradníka, podpis osoby oprávněné jednat jménem politické strany nebo politického hnutí, anebo podpis občana, který je oprávněn navrhnout kandidáta na funkci prezidenta republiky a jím podaná kandidátní listina byla zaregistrována, popřípadě podpisy osob, které jsou k tomuto úkolu písemně pověřeny a které kopii písemného pověření k seznamu přiloží. Dále může obsahovat i údaj, do které okrskové volební komise mají být delegovaní členové a náhradníci zařazeni.

 

Vyhotovení náhradního dokladu k prokázání totožnosti

Zjistí-li volič v dny volby, že jeho občanský průkaz pozbyl platnost, může si nechat zhotovit náhradní doklad - občanský průkaz bez strojově čitelných údajů s dobou platnosti 1 měsíc od data vydání. Žádost o vydání tohoto dokladu se podává současně se žádostí o vydání občanského průkazu se strojově čitelnými údaji u místně příslušného úřadu obce s rozšířenou působností. Občan prokáže svoji totožnost rodným listem, řidičským průkazem nebo jiným hodnověrným způsobem a doloží 2 x dokladovou  fotografii. Vydání občanského průkazu bez strojově čitelných údajů v souvislosti s výkonem volebního práva není  zpoplatněno. V případě potřeby vydání náhradního dokladu se obraťte na Měú Bohumín, tel. 596 092 129, popř. 596 092 127.

 

Volební kampaň na veřejných prostranstvích

Ve smyslu § 35 odst. 4 zákona č. 275/2012 Sb. může starosta pro volební kampaň vyhradit plochu pro vylepení volebních plakátů, a to nejméně 16 dnů přede dnem volby prezidenta. V Bohumíně starosta města takovéto plochy nevyčlení. K umístění plakátů je možno využít běžných plakátovacích ploch, které jsou ve správě Bohumínského městského servisu, a.s., odpadového hospodářství, tel. 596 092 466, kde žadatelům sdělí i ceny za vylepení plakátů.

V případě umístění reklamního zařízení (např. billboard) na veřejných prostranstvím vydává povolení Odbor životního prostřední a služeb MěÚ v Bohumíně. Postupuje se podle OZV č. 3/2011 o místním poplatku za užívání veřejného prostranství (dále OZV), kdy je osoba povinna ohlásit zvláštní užívání veřejného prostranství nejpozději 7 dní před zahájením užívání. Poplatek za umístnění reklamního zařízení činí  10,- Kč/m2/den.

Od poplatku je osvobozeno umístění reklamních zařízení – přenosných tabulí, tzv. „áček“ a také reklamního zařízení pro propagaci kandidátů v době počínající 16 dnů přede dnem volby prezidenta. Na umístění těchto reklamních zařízení se nevztahuje oznamovací povinnost.

Do týdne po volbě musí být veškeré reklamní zařízení odstraněno, jinak bude odstranění provedeno v režii města a náklady budou vyúčtovány objednateli.

Další informace k volbě prezidenta republiky naleznete na stránkách Ministerstva vnitra ČR:  www.mvcr.cz/volby.aspx

 

Pozvánka na první zasedání OVK

Je umístěna na úřední desce zde.

 

Další informace:


Dokumenty



Počet zhlédnutí: 8 937

Zpět

Radnice

    Městský úřad